Moottoripyörän pesu, suojaus ja hoito
Moottoripyörä on paljon enemmän kuin pelkkä ajoneuvo – se on harrastus, elämäntapa ja usein myös kallisarvoinen sijoitus. Siksi sen pesu ja hoito kannattaa tehdä oikein. Monet eivät tiedä, että väärillä pesuaineilla, harjoilla tai liuottimilla voi aiheuttaa pysyvää vahinkoa moottoripyörän maalipinnalle, kromiosille ja jopa sähköjärjestelmälle.
Miksi moottoripyörän pesu on erilaista kuin auton?
Pienemmät ja herkät pinnat: Moottoripyörässä on paljon enemmän pieniä koloja, avoimia pintoja ja herkempiä osia kuin autossa.
Kromi ja alumiini: Monet moottoripyörät sisältävät kromi- ja alumiiniosia, jotka vaativat hellävaraiset puhdistusaineet.
Sähköjärjestelmä ja ketju: Väärä pesu voi johtaa kosteuden tunkeutumiseen liittimiin ja ketjun voiteluaineiden huuhtoutumiseen.
Moottoripyörän pesu ja hoito – oikea tapa suojata pyöräsi
Moottoripyörän pesu ei ole sama asia kuin auton pesu. Pyörässä on paljon pieniä yksityiskohtia, herkkiä pintoja ja avoimia osia, jotka vaativat huolellisuutta. Meidän menetelmämme on kehitetty niin, että se on turvallinen, perusteellinen ja pintaa vahingoittamaton.
Miten pesemme moottoripyörän oikein?
Esipesu
– Aloitamme aina esipesulla, joka poistaa suurimman osan liasta ja hyönteisjäämistä. Käytämme vain pH-neutraaleja pesuaineita, jotka eivät syövytä maalipintaa, kromia tai alumiinia.Käsinpesu SpongeBob-sienellä
– Emme käytä mikrokuituliinoja, sillä ne voivat kerätä pieniä kiviä, jotka naarmuttavat pintaa.
– Käytämme erityistä SpongeBob-sientä, jossa on reikiä. Reiät päästävät hiekan ja kivet pois pesuveden mukana, jolloin pinta pysyy naarmuttomana.
– Sieni huuhdellaan jatkuvasti ämpärissä, jotta lika ei koskaan jää pyörän pintaan.Pehmeät harjat yksityiskohtiin
– Pyörässä on paljon koloja, kuten jarrusatulat, vanteet ja moottorin pienet yksityiskohdat. Näihin käytämme ainoastaan pehmeitä harjoja, jotka puhdistavat tarkasti mutta hellästi.Ketjun ja renkaiden puhdistus
– Käytämme vain ketjuille tarkoitettuja aineita, jotta voitelu ei katoa. Renkaille käytetään omat turvalliset puhdistusaineet.Huuhtelu ja kuivaus
– Pyörä huuhdellaan perusteellisesti, mutta ei koskaan liian kovalla paineella. Näin vältetään veden pääsy sähköliittimiin ja laakereihin.
– Kuivaus tehdään paineilmalla ja puhtailla kuivatuspyyhkeillä, jotta vettä ei jää pieniin väleihin.Viimeistely
– Kaikki kromiosat ja metallipinnat kiillotetaan.
– Muovipinnat käsitellään hoitoaineella, joka palauttaa värin ja suojaa UV-säteiltä.
– Lopuksi varmistamme, että koko pyörä on tiptop – jokainen yksityiskohta peileistä pakoputkeen viimeistellään.
Miksi valita meidät moottoripyörän pesuun?
Käytämme vain oikeita aineita ja välineitä, jotka eivät naarmuta pintaa.
Pesu tehdään käsin alusta loppuun, yksityiskohtiin panostaen.
Pyöräsi ei ole koskaan vain “huuhdeltu”, vaan puhdistettu huolellisesti jokaisesta kolosta.
Menetelmämme suojaa pyörän arvoa ja pidentää sen käyttöikää.
Hinnasto ja pelvelut
Käsinpesu – 39,90€
Myllytysy/ Kiillotus – alk. 99€
Keraaminen pinnoite – akl. 250€
PPF-suojaus ja teippaus – pyydä tarjous
Moottoripyörän teippaus & PPF Ulkonäköä, suojaa ja arvoa – oikein tehtynä
Moottoripyörän teippaus on nopein tapa muuttaa pyörän ilmettä tai suojata maalipintaa ilman maalausta. Käytämme kahta päätyyppiä:
PPF-suojakalvo (Paint Protection Film): kirkas tai mattapintainen, paksu ja iskunkestävä, itseparanevalla pinnalla.
Vinyyliteippi: valtava värivalikoima (mattakiilto, satiini, “color-flip”, hiilikuitu, metallinhohto), jonka päätehtävä on ulkonäkö – ei kiveniskusuoja.
PPF – kun haluat oikeaa suojaa
Mikä se on? 150–200 μm paksu, joustava polyuretaanikalvo, jonka pinta “itseparanee” lämmössä – pienet pesunaarmut tasoittuvat.Vaihtoehdot
Kirkas PPF: näkymätön suoja OEM-maalille.
Matta PPF: muuttaa kiiltävän maalipinnan tyylikkään mattapintaiseksi samalla suojaten.
Värillinen / sävytetty PPF: esim. savunharmaa, musta tai kevyesti sävytetty – antaa tyylin ja suojan.
Tyypilliset riskialueet (joihin PPF kannattaa aina)
Tankin kyljet ja yläosa, etulokasuoja, keulan katteet, ovien/katteiden reunat, peilikuoret, sivukatteiden alareunat, avaimen ympäristö, matkustajan kenkien osumat, vyö-/laukkuremmit, valojen etulasit.
Huom: valojen tummennus voi heikentää näkyvyyttä ja olla rajoitettu – tarkista laillisuus ennen toteutusta.
Kesto: usein 5–10 vuotta oikealla hoidolla. Bensiinin ja kemikaalien kesto on huomattavasti parempi kuin vinyylillä.
Vinyyliteippaus – ulkonäkö rajattomilla vaihtoehdoilla
Mikä se on? 70–100 μm paksu, helppo irrottaa ja vaihtaa; tarkoitettu värinvaihtoon ja tyylin luomiseen.
Pintavaihtoehtoja
Matta, kiilto, satiini, helmiäinen, metallinhohto, “color-flip”, hiilikuitu/harjattu metalli, kromilistojen “delete”, vanteiden raidat, numero-/runkoteippaukset.
Tärkeää tietää:
Vinyyli ei ole iskusuojakalvo. Se kestää arjen kulutusta, mutta ei vaimenna kiveniskuja kuten PPF.
Bensiini ja voimakkaat liuottimet voivat pilata reunoja – tankin ympärillä PPF on paras.
Kesto 3–7 vuotta käytöstä ja säilytyksestä riippuen. Helppo päivittää uuteen sävyyn.
Mihin osaan moottoripyörästä teipataan?
Katteet, tankki, lokasuojat, sivukatteet, peilit, vanteiden lipat, keulaputkien suojat, swingarm, ketjusuoja, suojapalat laukkuja vasten.
PPF – “pikkutarkat” kohdat: tankin yläosa, avaimen ympäristö, jalkojen osumakohdat, laukkuremmin reitit, valojen etulasit.
Asioita, joita moni ei tiedä teippauksesta
Moottoripyörä on haastavampi kuin auto: paljon tiukkoja kaaria ja pieniä paneeleita – huolellinen esikunnostus on pakollinen.
Maalipinnan kunto ratkaisee: teippi tarttuu parhaiten ehjään OEM-maalipintaan. Heikko tai jälkimaalattu pinta voi irrota teipin mukana.
Polttoaine on teippien vihollinen: siksi tankin ympärille suosittelemme aina PPF:ää ja reunatiivistystä.
Saumat suunnitellaan: käytämme knifeless-nauhaa, emme leikkaa maalissa. Saumat piilotetaan rikkoviin linjoihin.
Lämpö ja pakoputket: kuumat alueet ja karkea hiekka lyhentävät teipin ikää – materiaali valitaan sen mukaan.
Matta-PPF vs. mattavinyyli: molemmat antavat mattailmeen; vain matta-PPF suojaa iskuilta.
Teipin päälle voi tehdä keraamisen pinnoitteen: helpottaa pesua, ei estä teipin poistamista myöhemmin.
Painepesuri reunoihin: liian läheltä voi avata reunat – pidä suutin etäällä ja kulma loivana.
Säilytys: ulkona paahteessa ikä lyhenee; talli pidentää käyttöikää.
Värin muutos laajasti: jos pyörän pääväri muuttuu olennaisesti, tarkista ilmoitusvelvollisuus rekisteritietoihin (Traficom).
Hoito-ohje (PPF & vinyyli)
Ensipesu 48–72 h työn jälkeen.
Käytä pH-neutraalia shampoota, reiällistä pesusientä (Sponge-tyyppinen) tai pehmeää pesuharjaa; vältä mikrokuituliinoja, jotka voivat kerätä kiviä.
Kaksi ämpäriä (shampoo/huuhtelu). Huuhtele runsaalla vedellä, vältä kovaa suihkua reunoihin.
Vältä tärpättiä, liuottimia ja hyönteispoistoa teipin reunoissa.
PPF:n voi vahata/kevytpinnoittaa; vinyylille vain vinyyliystävälliset tuotteet (ei voimakkaita liuottimia).
Poista polttoaineroiskeet heti mikrokuituttomalla, pehmeällä pyyhkeellä ja miedolla aineella.
Auton talvisäilytyskunnostus – suojaa autosi ennen varastointia
Auton oikeaoppinen talvisäilytyskunnostus on tärkeä osa auton pitkäikäisyyttä ja arvoa. Kun auto seisoo hallissa tai varastossa viikkoja tai kuukausia, lika, kosteus ja epäpuhtaudet voivat vahingoittaa pintaa, jos niitä ei poisteta kunnolla ennen säilytystä. Meillä auton talvikunnostus tehdään aina huolellisesti, jotta autosi pysyy kevääseen asti puhtaana ja suojattuna.
Miksi talvisäilytyskunnostus kannattaa?
Auto pysyy puhtaana koko varastoinnin ajan.
Estetään maalipinnan hapettuminen ja korroosio.
Sisätilat säilyvät raikkaina ilman kosteutta ja hajuja.
Auton arvo säilyy paremmin ja keväällä auto näyttää heti myyntikuntoiselta.
Milloin talvisäilytyskunnostus tehdään?
Paras aika on syksyllä ennen varastointia. Talvisäilytyskunnostus kannattaa tehdä aina, kun auto laitetaan seisontaan pitkäksi aikaa – oli kyseessä sitten koko talvi tai useamman kuukauden tauko.
Moottoripyörän keraaminen pinnoite
Kestävä suoja ja helppohoitoinen pinta koko kaudeksi. Keraaminen pinnoite muodostaa moottoripyörän maalipinnan, muovien ja jopa vanteiden päälle äärimmäisen tiiviin, kemiallisesti kestävän suojakalvon. Pinta muuttuu hydrofobiseksi: vesi, lika, hyönteiset ja tiepöly irtoavat helpommin, pesunaarmut vähenevät ja kiilto säilyy pitkään.
Miksi keraaminen pinnoite moottoripyörään?
Suoja arjen kulutusta vastaan: vähentää pesunaarmuja, UV-haalistumista ja kemikaalikuormaa.
Helpompi pesu: lika ei tartu tiukasti, hyönteisjäämät ja ketjurasiat puhdistuvat nopeammin.
Upea kiilto ja syvyys: värit korostuvat, musta näyttää mustemmalta ja kromit säihkyvät.
Pitkä kesto: oikein hoidettuna suoja voi kestää useita kausia (huoltotuotteilla ylläpidettynä).
Arvon säilyminen: siisti ja suojattu pyörä pitää jälleenmyyntiarvonsa paremmin.
Mitä pinnoitamme?
Maalatut osat & katteet (tankki, lokasuojat, sivukatteet)
Muovipinnat ja mattapinnat (sävy ei “lasitu” – matta jää mataksi)
Vanteet ja jarrusatuloiden ulkopinnat (helpottaa jarrupölyn puhdistusta)
Kromi ja alumiini (kiillon korostus ja hapettumisen hidastaminen)
Kuinka pitkään pinnoite kestää?
Kesto riippuu ajosta, säilytyksestä ja pesutavoista. Tyypillisesti 1–3 kautta, kun pinnat pestään oikeilla tuotteilla ja ylläpitosuihkeella. Tarjoamme myös huoltopinnoituksen, jolla suoja ja hydrofobia palautetaan nopeasti.
Hoito ja pesu pinnoitteen jälkeen
Pese pH-neutraaleilla shampoilla, vältä kovia liuottimia.
Käytä hyönteispoistajaa tarpeen mukaan, anna vaikuttaa lyhyesti.
Älä käytä karkeita mikrokuituja: me suosittelemme huokoista pesusientä ja pehmeitä harjoja koloihin – huokoset irrottavat hiekan pois, jotta naarmuja ei synny.
Kuivaa varovasti; ylläpitosuihke/quick detailer pidentää liukuvuutta ja kiiltoa.
Usein kysytyt kysymykset – Moottoripyörä (pesu, suojaus, teippaus/PPF, kausisäilytys)
Kuinka usein moottoripyörä kannattaa pestä ajokaudella?
1–2 viikon välein tai heti sateen, hyönteisjäämien ja suolalätäköiden jälkeen. Säännöllinen pesu ehkäisee hapettumista ja pintanaarmuja.
Miten pesen moottoripyörän turvallisesti?
Aloita painehuuhtelulla (maltillinen etäisyys), käytä pH-neutraalia shampoota ja rei’itettyä pesusientä (Spongebob-tyyppinen), jotta kivijäämät eivät naarmuta. Koloihin pehmeä harja. Kaksi ämpäriä (shampoo/huuhtelu). Vältä kovaa suihkua laakereihin, sähköihin, teippien/PPF:n reunoihin.
Saako ketjuja pestä painepesurilla?
Vältä suoraa kovaa painetta ketjuun ja laakereihin. Käytä ketjulle tarkoitettua puhdistusainetta ja harjaa, huuhtele varoen ja voitele lopuksi.
Miten poistetaan hyönteisjäämät ja piki?
Esikastele, käytä mietoa hyönteis-/pikitahran poistajaa, anna vaikuttaa ja huuhtele. Älä hankaa kuivana — riski naarmuille on suuri.
Kuinka pyörä kuivataan oikein?
Puhalla vesi pois (silikoni-/paineilmapuhallin) ja käytä pehmeää kuivaliinaa. Tarkista saumat, valojen reunat ja mittariston ympäristö.
Kannattaako tehdä kiillotus (myllytys) ennen suojausta?
Kyllä, jos pinta on harmaantunut tai pesunaarmuinen. Kevyt tai monivaiheinen kiillotus parantaa kiiltoa ja pinnoitteen/vahan tartuntaa.
Vaha vai keraaminen pinnoite moottoripyörälle?
Vaha: edullinen ja 2–6 kk kesto.
Keraaminen pinnoite: vuodet, vahvempi kemikaali- ja UV-kesto, helpompi pesu. Pyörässä ero näkyy erityisen hyvin tankeissa ja katteissa.
Voiko muovi- ja mattapinnat pinnoittaa?
Kyllä—muoveille on omat tuotteet, mattapinnoille matta- tai satini-pinnoite, joka ei lisää kiiltoa mutta suojaa likaantumiselta ja UV:lta.
Pinnoitetaanko myös vanteet ja metallit?
Kyllä. Vannepinnoite kestää lämpöä ja helpottaa jarrupölyn poistoa. Harjatuille/metallipinnoille valitaan niille soveltuva tuote.
Mitä eroa on vinyyliteippauksella ja PPF:llä moottoripyörässä?
Vinyyli muuttaa ulkonäköä (värit, mattakiilto, tekstuurit). PPF on kirkas, paksumpi iskusuoja (kiveniskut, hiekka) ja itseparaneva pienistä naarmuista.
Mihin kohtiin teippaus/PPF kannattaa?
Tankin yläosa, avaimen ympäristö, katteiden etureunat, jalkojen osumakohdat, valojen etulasit, peilit, lokasuojat, swingarm. Reuna-alueet tiivistetään oikein.
Lähteekö teippi maalien mukana irrotettaessa?
Laadukas teippi poistetaan lämmittämällä ja oikealla tekniikalla — ehjä OEM-maali ei irtoa. Jälkimaalatut heikot pinnat voivat olla riski.
Voiko teipin tai PPF:n päälle tehdä keraamisen pinnoitteen?
Kyllä. Se helpottaa pesua eikä estä myöhempää poistoa. Käytetään kalvoystävällisiä tuotteita.
Voinko käyttää painepesuria teipattuun/PPF-pintaan?
Voi, mutta pidä suutin etäällä ja kulma loivana. Älä koskaan aja suihkua suoraan saumareunaan läheltä.
Milloin keraamisen pinnoitteen jälkeen saa pestä?
Vältä pesua 48–72 h (valmistajaohje). Täysi kovettuminen ~7 vrk. Sillä välin vältä happamia/emäksisiä kemikaaleja.
Miten moottoripyörä valmistellaan talvisäilytykseen?
Perusteellinen pesu ja kuivaus, kevyt suoja (vaha/pinnoite), ketjun puhdistus ja voitelu, renkaiden paineet, akku ylläpitolaturiin, kuiva ja viileä säilytystila, pehmeä suojapeite.
Onko talvisäilytyskunnostuksesta hyötyä?
Kyllä. Lika ja suola eivät seiso kuukausia pinnassa; keväällä pyörä on valmiimpi ajoon ja ulkonäkö säilyy.
Kuinka hoidan pinnoitettua tai teipattua pyörää arjessa?
pH-neutraali shampoo, rei’itetty sieni, pehmeä harja koloihin, varovainen paine reunoihin. Ei vahvoja liuottimia tai kuumia höyryjä saumakohtiin.
Moottoripyörä myyntikuntoon – pesu ja kiillotus ennen myyntiä
Kun moottoripyörän myynti on ajankohtaista, ostajan silmät etsivät ensivaikutelmaa. Siksi myyntikuntoon laittaminenkannattaa aina, vaikka kyse ei olisi teknisestä korjauksesta vaan puhtaasti ulkoisesta siistimisestä. Huoliteltu ja kiiltävä pyörä houkuttelee ostajia ja antaa luotettavamman kuvan koko kaupasta.
Puhdas ja siisti pyörä myy paremmin
Ensimmäinen asia, jonka ostaja huomaa, on pyörän ulkonäkö. Me tarjoamme perusteellisen pesun, kiillotuksen ja tarvittaessa vahauksen, jotta pinnat saavat uutta eloa. Pienet yksityiskohdat – vanteet, peilit, mittaristo – saavat huomiota, ja kokonaisuus näyttää heti houkuttelevammalta.
Vahaus ja viimeistely
Kevyt vahaus tuo pyörälle kiiltoa ja antaa suojaa pintaa vastaan. Näin ostaja näkee pyörän parhaassa mahdollisessa kunnossa ilman, että tarvitsee itse ryhtyä isoihin puhdistustöihin. Vahaus tuo esiin värin syvyyden ja saa pyörän näyttämään lähes uudenveroiselta.
Kevyt paikkaus ulkonäköön
Jos pyörässä on pieniä kiveniskemiä tai kulumaa pinnoissa, voidaan tehdä kevyttä paikkausta maalilla. Näin kokonaisuus näyttää siistiltä ilman, että kyse olisi varsinaisesta korjauksesta. Emme tee teknisiä huoltoja tai mekaanisia korjauksia – keskitymme ainoastaan ulkoisen ilmeen viimeistelyyn.
Miksi myyntikuntoon?
Kun moottoripyörä on pesty, kiillotettu ja siistitty, ostaja kokee sen houkuttelevammaksi. Hyvä ensivaikutelma voi nopeuttaa kauppaa ja nostaa myyntihintaa. Pieni panostus ulkonäköön tuo siis todellista hyötyä.
Täydennä moottoripyörän meikkaus lisäpalveluilla
Moottoripyörän ulkonäkö ja kiilto voidaan viedä uudelle tasolle yhdistämällä teippaus tai pesu muihin palveluihimme. Myllytys ja kiillotus poistavat naarmut ja hapettumat, ja keraaminen pinnoite tai PPF-suojakalvo suojaa pintaa kulumiselta sekä kiveniskuilta. Yksityiskohdat, kuten ajovalojen kiillotus ja suojakalvo, tuovat lisää turvallisuutta ja näyttävyyttä. Jos pyörä on menossa myyntiin, suosittelemme täydellistä myyntikuntoon laittoa. Tarjoamme vastaavia korkeatasoisia palveluita myös autoille ja veneille, jotta jokainen ajoneuvo säilyttää arvonsa ja näyttää aina parhaimmaltaan.

Moottoripyörät Uudellamaalla | Helsinki, Espoo & Vantaa
+358 44 988 5519
info@klinautopesu.fi